به گزارش راهبرد معاصر؛ واقعیت مجازی (VR) فناوری شگفت انگیز و بسیار پیچیده ای است که اقتصاد دیجیتال و دنیای فناوری را دگرگون کرده است.
واقعیت مجازی، طبیعتاً از تعاریف کلمههای «مجازی» و «واقعیت» ناشی میشود، تعریف «مجازی» و واقعیت ویژگی است که ما به عنوان انسان تجربه میکنیم، بنابراین اصطلاح «واقعیت مجازی» اساساً به معنای «واقعیت نزدیک» است.
وقتی در مورد واقعیت مجازی (VR) صحبت می کنیم بسیاری از ما به فیلم های علمی تخیلی فکر می کنیم. با این حال، واقعیت این است که امروزه این فناوری کاملاً با زندگی روزمره ما درآمیخته است. بازی های ویدیویی ، پزشکی ، آموزش و غیره، همگی درگیر این فناوری هستند و می توانند استفاده های بسیار زیادی از این تکنولوژی بکنند.
برنامه های کاربردی اکنون برای واقعیت مجازی بیشتر شامل بازی ها و تصاویر ویدیویی و سایر سرگرمی ها (به عنوان مثال ، مشاهده برنامه های تلویزیونی و فیلم) است در حالی که سایر ویژگی های کاربردی تر شامل شبیه سازی های نظامی ، آموزشی، استفاده در فعالیت های پزشکی، معماری ، ورزشی و ... کاربرد دارد.
اگرچه این فناوری ممکن است بسیار آینده نگر به نظر برسد، اما یکی از موضوعات روز دنیا نیست بلکه از گذشته زمینه هایی برای حضور این فناوری ها وجود داشته است. در حقیقت بسیاری افراد تصور می کنند که یکی از اولین دستگاه های واقعیت مجازی Sensorama نامیده می شود، دستگاهی با صندلی داخلی که فیلم های سه بعدی را اجرا می کرد و با ارتعاشات خود سعی داشت تا تجربه استفاده برای کاربررا جذاب تر کند به تازگی وارد عرصه فناوری شده در حالی که این اختراع به اواسط دهه 50 میلادی باز می گردد، اما تحولات بعدی این فن آوری و نرم افزار ها طی سال های بعد، پیشرفت عظیمی را در دستگاه ها و طراحی رابط با آنها به وجود آورد.
تفاوت های واقعیت مجازی با واقعیت افزوده
علی رغم اینکه واقعیت مجازی یک فناوری است که ده ها سال پیش سرچشمه گرفته است، بسیاری از مردم هنوز با مفهوم واقعیت مجازی نا آشنا هستند. همچنین اشتباه است که عبارت واقعیت مجازی را با واقعیت افزوده یکسان بدانیم.
تفاوت اصلی این دو در این است که VR جهانی را ایجاد می کند که در آن خودمان را از طریق یک هدست خاص غوطه ور می کنیم و کاملاً هر آنچه که می بینیم بخشی از یک محیط است که به طور مصنوعی از طریق تصاویر، صداها و غیره ساخته می شود. از طرف دیگر ، در واقعیت افزوده (AR) ، دنیای ما به چارچوبی تبدیل می شود که در آن اشیاء، تصاویر یا موارد مشابه قرار می گیرند. هر چیزی که می بینیم در یک محیط واقعی است و ممکن است پوشیدن هدست به شدت لازم نباشد، روشن ترین و اصلی ترین نمونه این مفهوم بازی Pokémon Go است.
با این حال، ترکیبی از هر دو فناوری به نام واقعیت مختلط نیز وجود دارد. این فناوری ترکیبی به طور مثال باعث می شود دیدن اشیاء مجازی در دنیای واقعی و ساختن تجربه ای که در آن فعالیت فیزیکی و دیجیتالی عملا قابل تشخیص نیستند، ممکن شود که در زمینه های علمی و پزشکی کمک شایانی به بشریت می کند.
کاربرد های اصلی واقعیت مجازی
در مورد این فناوری که می تواند بشر را به سمت آینده روشن سوق دهد، کافی است به این نکته توجه کنیم که در واقع در کدام بخش ها واقعیت مجازی امروزه می تواند مورد استفاده کاربردی قرار می گیرد؟ پزشکی، فرهنگی، آموزشی و معماری برخی از زمینه هایی هستند که قبلاً از این فناوری بهره برده اند. واقعیت مجازی به ما این امکان را می دهد تا از مرزهایی عبور کنیم که در تاکنون غیر ممکن بوده است.
واقعیت مجازی میتواند منجر به اکتشافات جدید و مهیج در این رشتهها شود که بر زندگی روزمره ما تأثیر میگذارد.
هر جا که انجام کاری در واقعیت بسیار خطرناک ، گران یا غیر عملی باشد جواب واقعیت مجازی است. از خلبانان کارآموز جنگنده گرفته تا جراحان کارآموز در پزشکی ، واقعیت مجازی به ما امکان میدهد تا برای به دست آوردن تجربه دنیای واقعی، خطرات دنیای واقعی را از بین ببریم.
آینده واقعیت مجازی
واقعیت مجازی یکی از فناوری هایی است که بالاترین پتانسیل پیش بینی شده برای رشد را در علم و اقتصاد دیجیتال دارد. براساس آخرین پیش بینی های انجام شده توسط IDC Research 2018)) ، سرمایه گذاری در VR و AR در چهار سال آینده 21 برابر خواهد شد و تا سال 2022 به 15.5 میلیارد یورو می رسد. علاوه بر این ، هر دو فناوری برای تحول در اقتصاد دیجیتال و شرکت های بزرگ بسیار مهم هستند و بنابراین انتظار می رود تا سال 2021 بیش از نیمی از شرکت های بزرگ اروپایی دارای استراتژی VR و AR باشند.
امروزه بازار خواستار برنامه هایی است که فراتر از اوقات فراغت ، گردشگری یا بازاریابی است و برای کاربران مقرون به صرفه تر است. برای جلوگیری از نقایصی مانند قطع ارتباطات ، باید رابط های مجازی نیز بهبود یابد تا به حداکثر رساندن تأثیراتی که VR در افراد ایجاد می کند کمک کند که از جمله آنها بیماری حرکتی است که شامل سرگیجه ناشی از عدم تطابق بین حرکت بدن ما و آنچه در دنیای مجازی مشاهده می شود است.
شرکت های بزرگ فناوری در حال حاضر در تلاشند تا هدست هایی را تولید کنند که نیازی به کابل ندارند و این امکان را می دهد تا تصاویر به صورت HD دیده شوند. آنها در حال توسعه هدست واقعیت مجازی در کیفیت 8k و با پردازنده های بسیار قدرتمندتر هستند، حتی صحبت هایی وجود دارد که طی چند سال آینده آنها می توانند هوش مصنوعی ادغام شوند و آخرین استاندارد 5k همچنین می تواند سناریوهای بسیار جالبی را برای تکامل VR فراهم کند. این استاندارد امکان اتصال بیشتر دستگاه ها و انجمن های بزرگ را فراهم می کند. علاوه بر این، تأخیر تقریباً غیرقابل تصور آن باعث می شود مصرف کنندگان بتوانند تصاویر را در زمان واقعی دریافت کنند ، تقریباً گویی که آنها با چشمان خودشان دنیای واقعی را مشاهده می کنند.
تمام این ها بدان معنی است که کاربرد واقعیت مجازی دیگر فقط در یک فیلم علمی تخیلی نیست، این فناوری در حال تکامل بیشتر نسبت به هرزمان دیگری است و در سال های آینده به پیشرفت هایی منجر می شود که آینده بشریت را شکل می دهد.